Programma Basis op Orde
Inhoud
• Algemeen bestuurlijke zaken
• Bestuurlijke samenwerking
• Openbare orde & veiligheid
• Integraal Toezicht & Handhaving
• Dienstverlening
• Communicatie
Ontwikkelingen 2024
Opleidings- en organisatieontwikkelingsbudget
Het herijkte opleidingsbudget voor 2024 biedt voor dit jaar nog ruimte om de vereiste ontwikkelingen van medewerkers en de organisatie in te willigen en te realiseren. Gelet op de ambities van het bestuur en de situatie op de arbeidsmarkt is het van belang het opleidingsbudget op het vereiste niveau van 2024 en 2025 te houden en voor 2026 en de jaren daarna op niveau te brengen.
Advertentiekosten en arbeidsmarktcommunicatie
Omdat we bij de externe werving meer onze eigen social media hebben ingezet en onze manier van arbeidsmarktcommunicatie hebben herijkt, is het gereserveerde budget voor advertentiekosten voor het jaar 2024 voldoende. Op 21 september 2024 doet de gemeente Urk mee met de Bedrijvenkring Urk om de gemeente Urk als werkgever te presenteren. Daar worden ook bestaande vacatures gepresenteerd.
Nieuwe overeenkomst voor inhuur externe medewerkers
De overeenkomst met StaffingMS voor het inhuren van tijdelijk personeel volgens de aanbestedingsregels loopt binnenkort af. De gemeente Urk heeft in samenwerking met de gemeente Noordoostpolder en de OFGV een marktconsultatie over dit onderwerp uitgevoerd.
Uitgangspunt van de marktstrategie waren de volgende ambities:
- Volledige ontzorging en rechtmatigheid;
- Één oplossing voor inhuur in alle categorieën en payroll;
- Terugbrengen van het percentage inhuur naar een “gezonde flexibele schil”.
Uit deze marktconsultatie zijn conclusies getrokken die in het aanbestedingsdocument zijn verwerkt.
Drie partijen hebben op de Tender ingeschreven. De beoordeling van deze inschrijvingen heeft plaatsgevonden door een beoordelingscommissie vanuit de drie organisaties (Noordoostpolder, Urk en OFGV). Op 27 augustus 2024 is de gunning bekend gemaakt. Wij zorgen ervoor dat het nieuwe contract per 1 januari 2025 operationeel is.
Aanpassing huisstijl
Een herkenbare huisstijl is belangrijk voor de gemeente. Binnen de huisstijl zijn er momenteel twee kleuren die we kunnen gebruiken: het blauw en zilvergrijs. Uitbreiding van de huisstijl met enkele steunkleuren geeft meer uitstaling aan onze communicatie. Ook is onderzocht of er aanpassingen aan het gemeentelijke logo nodig zijn. Wij verwachten de raad in 2024 te informeren over een mogelijk nieuw logo voor de gemeente Urk.
Regio Zwolle
De Regio Zwolle bestaat uit 22 gemeenten en 4 provincies die samenwerken om de economische, sociale en ruimtelijke ontwikkeling van de regio te bevorderen. Het doel van de Regio Zwolle is om een duurzame, innovatieve en welvarende regio te zijn, waarin het prettig wonen, werken en leven is voor zowel inwoners als ondernemers. Dit wordt nagestreefd door een gezamenlijke aanpak op het gebied van economie, arbeidsmarkt, ruimtelijke ontwikkeling en duurzaamheid, en door samenwerking met het Rijk en Europa. De samenwerking in Regio Zwolle is al jaren een succesformule. Wat begon met een gezamenlijke focus op economische groei, is door de jaren heen uitgebreid met een unieke aanpak van de arbeidsmarkt en gedeelde ambities op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. De resultaten laten zien dat deze regionale samenwerking echt verschil kan maken.
Regio Zwolle stapt door, meerjarige agenda 2024-2028
De meerjarige agenda 2024-2028 zet de koers uit voor de toekomst. Dit meerjarenperspectief verscherpt de focus van Regio Zwolle, bouwt voort op de al succesvolle regionale samenwerking en bekrachtigt de gezamenlijke zoektocht naar oplossingen voor de transitievraagstukken. De meerjarige agenda is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeenten, provincies, de Economic Board Regio Zwolle, ondernemers en onderwijspartners. Elke partner heeft bijgedragen aan het formuleren van de gezamenlijke ambities. De agenda richt zich op het versterken van Regio Zwolle als een duurzame regio, waarbij de unieke landschappelijke kwaliteit, het innovatieve vermogen en het bevorderen van blijvende welvaart en welzijn (brede welvaart) voor inwoners en ondernemers centraal staan. We werken aan een duurzame en veerkrachtige economie, een toekomstbestendige en flexibele arbeidsmarkt, een klimaatbestendige inrichting van onze groei en een duurzame bereikbaarheid binnen en naar de regio. Dit gebeurt langs twee hoofdlijnen: 1) Economie en arbeidsmarkt en 2) Duurzame groei en leefkwaliteit. Elke uitvoeringslijn is uitgewerkt met programmatische hoofdlijnen, betrokken partners, en de manier waarop het bijdraagt aan de Sustainable Development Goals (SDG’s). Daarnaast beschrijft de meerjarige agenda de inzet op het gebied van public affairs en communicatie, evenals de randvoorwaarden voor het behoud en de uitbreiding van het merk Regio Zwolle.
Automatisering
Servicedesk
De servicedesk is het eerste contact voor de medewerkers van de organisatie voor alle
vragen met betrekking tot ICT en de informatievoorziening. Met het tijd- en plaatsonafhankelijk werken is de taak van de servicedesk alleen maar groter geworden door bijvoorbeeld het gebruik van laptops, de ondersteuning van Teams en thuiswerken. De servicedesk wordt nu structureel bemand. De complexiteit van de beantwoorden vragen is toegenomen, waardoor bijvoorbeeld regievoering op uitstaande vragen bij leveranciers en meer analytische vaardigheden nodig zijn om de problemen in de complexere omgeving te kunnen analyseren. Vandaar dat in de tweede helft van 2024 een monitoringssysteem wordt geïmplementeerd zodat het oplossend vermogen van de servicedesk wordt vergroot.
Contractmanagement
De gemeente heeft diverse grote (ICT) contracten en ziet een toenemende trend in de uitbesteding van diensten. Hierdoor wordt het voeren van regie op de te leveren diensten steeds belangrijker. De inrichting van contractbeheer en contractmanagement zorgt voor betere regie en benutting van deze contracten. Deze leveren daardoor meer waarde en anderzijds zorgt het ook voor beter inzicht en het naleven van de geldende wet- en regelgeving. Het uitvoeren van contractbeheer en contractmanagement heeft tot op heden te weinig aandacht gekregen en werd “erbij” gedaan. Om meer focus en aandacht hiervoor te hebben is een uitbreiding van de formatie voor het voeren van contractbeheer en contractmanagement noodzakelijk. Deze wordt thans geworven.
Plaats- en tijdonafhankelijk werken
De laatste stap in het project Plaats- en tijdonafhankelijk werken betekent dat wij de oude werkomgeving op een betrouwbare gecontroleerde wijze moeten afbouwen. Dit vereist meer tijd en voorbereiding dan vooraf ingeschat. Hierdoor zijn extra manuren noodzakelijk. De kosten hiervan begroten wij op € 92.000.
Tijdelijke extra inzet t.b.v. handhaving groepsbijeenkomsten
Uw raad heeft op 10 juli 2023 besloten met betrekking tot de koers voor wat betreft de jeugdhonken/groepsbijeenkomsten op bedrijventerreinen. Uitgangspunt is dat er in 2024 en 2025 extra inzet nodig is om meer grip te krijgen op deze problematiek. Bij de begroting heeft uw raad hiervoor extra tijdelijke capaciteit beschikbaar gesteld. Met deze inzet zijn de benodigde stappen gezet naar een veilig uitgaansklimaat. De uitvoering ligt op schema en de verwachting is vooralsnog dat de planning ook in 2025 gehaald wordt.
Investeringen
Fase 2 herinrichting gemeentehuis
De eerste fase van de herinrichting van het gemeentehuis is nagenoeg afgerond. In 2024 zijn wij gestart met de tweede fase van de herinrichting. De herinrichting van de raadszaal is onderdeel van deze fase. Het voorlopig ontwerp is besproken in het presidium. Het definitief ontwerp zal in het 3e kwartaal 2024 gereed zijn en wordt met de gemeenteraad gedeeld. Hierna zal gestart worden met de (voorbereiding van de) uitvoering. In 2025 zal fase 2 worden gerealiseerd
Aanschaf voertuigen wijkbeheer.
In de begroting was een bedrag voor aanschaf van voertuigen opgenomen. Aanbestedingsrichtlijnen verplichten ons de aanschaf te bundelen waardoor over de investeringsgrens wordt gegaan. Derhalve wordt voor deze aanschaf een investeringskrediet krediet aangevraagd. Het betreft hier een kredietbedrag van € 325.000. De afschrijvingslasten en rentelasten zijn in de tussentijdse rapportage opgenomen.